Min putsrutin!

Tänkte skriva lite hur jag gör när jag fixar i ordning Ramona inför ridning! Detta är det jag oftast gör, men ibland blir det lite olika! Efter passen får hon också stretching och massage. 

1. Jag dränker svansen i glansspray och nu när det inte är några tävlingar så brukar jag även spruta lite i manen, och även lite i mib hand som jag sedan drar igenom pannluggen. Detta gör jag för att kunna borsta ut lättare. 


2. Efter det så borstar jag ut manen med en svansborste för att få ut den ordentligt. Men jag borstar dock väldigt försiktigt för att inte slita för mycket på manen. Pannluggen borstar jag dock aldrig då den slits väldigt lätt. 


3. Efter det börjar jag med att dra fingrarna lite genom svansen för att reda ut lite, och sedan tar jag en lite snällare borste än den till manen och kammar ut svansen ordentligt. Men försiktigt även med den. 


4. Sen är det dags för kroppen och andledningen till att jag gör det typ sist är för att det kan bli smutsigt och så efter att man har borstat manen osv. Men försts för hela kroppen inkl benen så tar jag en len rotborste då hon är lite känslig för hårda. Och då tar jag bara den och borstar igenom och ser till så att hon blir ren. Om hon är riktigt lerig så brukar jag också ta magic Brush för att få bort leran. 


5. Sedan så tar jag och kratsar hovarna ordentligt med en vanlig hovkrats. 


6. Till sist innan jag börjar Sätta på benskydd och sadel mm så ryktar jag oftast. Då tar jag en mjuk rykborste och ryktskrapa och ryktar igenom henne för att hon ska bli extra fin, och även för att mjuka upp henne lite då det nästan blir som lite massage. 




7. Jag glömde också att jag borstar lite på huvudet med en väldigt mjuk borste. Och så brukar jag smörja in hennes hovar. 

Men detta var allt jag gör innan ridning, om jag inte glömt något, och jag hoppas ni tog till er av detta inlägg! Ni får även ge förslag på liknande inlägg om ni vill!!



Liknande inlägg

Kommentera inlägget här: