frågor och svar - Ramona del 2

Hur länge ska Ramona stå i den hagen hon står i nu ? 

Jag vet inte riktigt hur länge, men eftersom hon varit ”skadad” och haft mugg och så så vill vi ha henne i en hage med så lite lera som möjligt, och hennes hage är faktiskt ganska olerig just nu ;) Och dessutom så står hon ju med Glen som ska stå i en mindre hage också så det passar ju bra! Men jag har för mig att vi skulle släppa ut dem i typ maj eller nått, men jag har seriöst ingen aning.

Om du hade Ramona helt själv en hel vecka (alltså utan medryttarna) hur skulle schemat se ut för den veckan då? Alltså skulle ni rida ut två dagar osv. 

Då hade jag nog kört så som jag gjorde i början när jag inte hade skaffat några medryttare. Och det skulle väl kanske kunna se ut så här:

Måndag: Lite kortare uteritt.

Tisdag: Dressyrlektion på volten.

Onsdag: Lite längre uteritt.

Torsdag: Markarbetsträning/hoppträning.

Fredag: Lite lätt mjukgörande/arbete på volten ganska kort bara för att köra lite snällt efter hoppningen.

Lördag: Uteritt.

Söndag: Kanske rida/åka upp till ridhuset och träna dressyr eller köra konditionspass någonstans.

Som ni märker så vill jag gärna rida ut och rida på volten/ridhuset ungefär lika mycket för att få bra variering av ridningen.

Vill du hoppa terräng med henne? 

Absolut så vill jag testa att rida/tävla terräng med henne! Förra ägaren red det med Ramona och då gick det väldigt bra, och jag kan föreställa mig själv att Ramona tycker det är askul! Men även fast jag rider ut så kanske det inte alltid är långa tyglar och skritt, utan jag kan ibland göra lite skänkelvikningar på en väg, eller galoppera på en volt på en åker osvosv. Men såklart så vissa av uteritterna är helt kravlösa.

Någon tävling inplanerad?

Ja, jag ska tävla en dressyrtävling den 18 april på Vällinby. Jag tror det är förklassen för PA som jag ska rida. Det är Lc:2 eller Lc:1 tror jag.

Sedan så ska jag KANSKE rida en 1 maj på Vallentuna (Lb:1 tror jag).

Men jag kanske ska avanmäla den för jag ska troligtvis rida PA den 4 maj på Norrtälje.

Och den sista inplanerade är 29 maj på Bogesund. 

Alla dessa tävlingar är dressyr, och det är för att jag för det första hittade mest tävlingar dressyr, och dessutom så vill jag få lite rutin innan jag ger mig ut på hopptävlingar, för där har inte jag så mycket rutin. Men om det dyker upp någon hopptävling i närheten så kan jag ju såklart se över om jag vill vara med på den ;)

 

 

 

Liknande inlägg

Kommentera inlägget här: